Bloggandets framtid

Bloggandets framtid

Jag är 36 år. Jag är om jag får säga det själv, tekniskt kunnig och framförallt oerhört intresserad. I vår familj vill vi att barnen ska använda datorerna. Vi vill att de ska utnyttja detta medie till fullo. Så är inte fallet hos många av barnens vänner eller bland andra man hör talas om. Men, det var inte det jag egentligen skulle skriva om utan hur kommer det att se ut i framtiden?

I detta inlägg väljer jag att fokusera mina tankar och funderingar kring bloggandet. Mycket därför att det intresserar mig och därför att jag tror på en framtid för alla de som bloggar eller som läser bloggar. Frågan är bara, vilken framtid är det?

Om man tittar på ”hobby” bloggarna, de eldsjälar som skriver om sina intressen, så tror jag att det kommer att utformas ännu större samfund och ”föreningar” inom dessa sektorer. Jag tror även att detta bloggande bara är i sin linda, speciellt när det kommer till hur vi kommer att kunna använda dessa kanaler i marknadsföringssyfte. Själv kan jag relatera till hur det är att skriva om något man brinner för och då få utrymme för det engagemang man känner. Och vilken kick det är när någon ”upptäcker” det man skrivit, även om denna någon bara är ”lisa” i uppsala eller ”tove” i norra lappland. DET spelar ingen roll. Det viktigaste är att NÅGON faktist läser och uppmärksammar det.

Men för att ta mina funderingar ett steg längre så tänker jag på hur det kommer att fungera framöver kring företagsbloggandet. Kommer det att utvecklas och isåfall hur? Kommer en marknadsassistent eller annan anställd på industriföretaget A att börja blogga? Vad skulle de isåfall blogga om och till vem? Är det till de anställda eller för omvärlden? Är det enbart för tjänstemännen eller är det även för de som faktiskt ”gör” jobbet? Som det är idag är det kanske ”enklare” för konsult, tjänstemanna och andra företag inom tjänste sektorerna. Men hur kommer det att utvecklas inom industriföretagen och de renodlade produktföretagen?

När jag surfade runt nu imorse för att läsa lite mer om just företagsbloggande så hittade jag ett par olika intressanta artiklar, bloggar och annan information om detta ämnet. Gå gärna vidare och läs mer här:

Banverket, här har det skrivits om tankar kring järnvägen och vad som händer där. Bloggen dock avslutad.

Agria, flera av de anställda som bloggar om sina djur för företaget. personligt men intressant för de som är djurintresserade.

Bokus, som har en tjej som bloggar om böcker, trevligt upplägg, dock svårt att hitta utan länk

Bisonblog, som listat en lista från Apsis på vad man ska tänka på gällande företagsbloggande

E24, skriver såhär i den inledande texten av artikeln kring ämnet: ”Företagsbloggar ger möjligheter till interaktivitet och personlig dialog med kunder, leverantörer och anställda på ett nytt sätt. Och de kan utgöra en konkurrensfördel”

Jag är övertygad om att ALLA företag har möjlighet att blogga, det gäller bara att ha rätt vinkel på det man skriver och framförallt att ta det hela på allvar men med glimten i ögat.

2 comments

  1. Hej!
    Jag har en ekonomiblogg sedan drygt ett år tillbaka. Under den tiden har jag läst en hel del företagsbloggar, men de tenderar att försvinna ganska snabbt. Är det helt enkelt så att det tar för mycket tid att blogga?
    Jag tror ändå att det är framtidens melodi, att företagen har en blogg på sin hemsida, många scannar redan idag av bloggar för att få vetskap om vad som skrivs om just sitt företag. Det är ju ett utmärkt sätt att kommunicera med kunden, men man måste låta bloggandet ta sin tid och hitta rätt form.

  2. Håller med dig om att man som företag måste låta det hela hitta sin form annars tror jag nog att det är just så att man helt enkelt tappar orken för att fortsätta. Speciellt de större företagen har nog problem med just den biten att det kan uppsluka en till att börja med för att sen försvinna i tomma intet..
    Men det ska bli intressant hur det hela kommer att utvecklas.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>