B2B dagen 2008

Så har jag då varit i Stockholm, träffat kunder, vänner och lyssnat på en mängd intressanta personer på B2B dagen! Lovade ju att jag skulle skriva lite mer om vad jag tyckte om de olika föreläsarna. Vill börja med att säga att det var ett suveränt bra upplägg hela dagen. Allt flöt på som det skulle och man kände sig väl omhändertagen.
Dagen startade med Kjell Enhager som på ett humoristiskt och kreativt sätt fick oss att förstå vikten av att våga fatta och ta beslut. Oavsett åt vilket håll beslutet går.
Sen fortsatte Peter Callius på SIFO med en mängd intressant information och statistik kring varumärket och hur viktigt det är att ha rätt underlag. Efter första pausen pratade Fredrik Ellsäter från BMW om hur deras branding av varumärket har fungerat och förändrats under årens lopp. Ett intressant men dock lite långdraget föredrag.
Jens Welin på Starcom fortsatte sedan att prata om medievalsinfernot och hur svårt det är att nå in till rätt beslutsfattare. Medievalen idag är många och oerhört differentierade. Det gäller att veta vad man gör.

Helena Stålnert från SSAB fortsatte att berätta om hur det är att komma in som kvinna i den tunga industrin och dessutom bygga upp en ny varumärkesstrategi. Detta var en av mina favorit talare denna dag. Hon är oerhört intressant att lyssna på och ger en tankeställare men även en mängd feedback på de tankar man får under föreläsningen.
Efter Helena var det ett case från 100 wattaren och sen en debatt kring Employer Branding. Intressant, speciellt med employer branding. Jag tror att det blir viktigare och viktigare för företagen att bygga upp sin ställning som arbetsgivare. 

Till lunch serverades det oerhört god Wallenbergare med en söt lite pannacotta till efterrätt.

Rikard Steiber från Google fortsatte efter lunchen att prata om Internetrevolutionen, om vad som hänt, vad som händer nu och hur det ser ut i framtiden.
Efter honom kom två oerhört starka men ödmjuka kvinnor från KPMG och pratade om deras varmärkesarbete och förändringen som de både varit tvungna att göra och det som de velat göra. Inte alltid så lätt i en konsultbransch, som dessutom varit stängd för marknadsföring under så många år.
Avslutningsvis (trodde vi) var det VDn, Jonas Wiström, och informationschef, Viktor Svensson, på ÅF som i en paneldebatt fick svara på en mängd frågor av moderatorn.

SEN kom Kristian Luuk upp på scenen! Han blev den stora överraskningen för dagen. Kristian är en precis lika tillgänglig, intressant, rolig och påhittig föreläsare som man kan tro när man ser honom på TV. Den historien han drog under en timme gav både skratt och eftertanke för oss åhörare!

Allt som allt var det en fantastiskt bra dag!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>