En palett av valmöjligheter

En palett av valmöjligheter

Design Tools

Visste du att dagens ungdomar möts av 4000 reklambudskap varje dag och att en vuxen person konsumerar över 6 timmar media per dag? Detta är siffror som är svåra att tro på när man ser de i skrift och ännu svårare att tänka på när man sitter och funderar över hur man ska fördela sin mediebudget. Tänk själv vilken palett av valmöjligheter som finns tillgänglig inte bara för företaget att välja mellan utan även för mottagaren att uppmärksamma. En palett av färger som ger liv i företagets marknadsföring och färgar mottagarens bild av det de ser. Positivt och negativt.

Valmöjligheterna idag är många. Men hur många medier vi än tittar på, väljer eller väljer bort både som konsument och som annonsör så finns det fortfarande bara en sak som är viktig. Vem är målgruppen och befinner sig konsumenten som får budskapet i den målgruppen? Om man som företag inte vet vem målgruppen är eller vilket syftet är med kampanjen, kan man egentligen lika gärna låta bli att titta på valmöjligheterna bland medierna.

Ett litet enkelt exempel: Att ha en dagspress annons i en storstadstidning är aldrig fel, om målgruppen befinner sig i storstaden eller i tidningens upptagningsområde. Men om målgruppen befinner sig på landsorten och enbart delar av tidningens upptagningsområde, bör man se om det kanske finns en annan tidning eller annat media som riktar sig mer mot denna målgrupp, annars riskerar man att betala för mer än vad man får och att faktiskt missa sin målgrupp.

Kunskapen om sitt företags målgrupp är avgörande för hur mycket av färgen från paletten som kommer att hamna rätt.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>