Dagspressens problem

Läste du en dagstidning imorse? Kanske vid frukostbordet. Kanske på bussen/tåget in till jobbet. Var det pappersvarianten eller den datoriserade varianten? Hur vi än vrider och vänder på det så JA, vi läser vår dagstidning. Hur vi läser den, var vi läser den och i vilken form vi läser den spelar egentligen ingen roll. Det viktiga påståendet är ATT vi läser den.

Min rutin ligger i att jag bläddrar igenom minst en av delarna till frukost. Sen läser jag lite på nätet under dagen. På kvällen läser jag resten av pappersvarianten och kanske uppdaterar mig via telefonen innan läggdags.

Hur många av er andra gör inte också det?

Men var är då problemet? JO, problemet ligger i att tidningarna inte vet hur de ska hantera den nya tiden, de vet inte hur de ska få ekonomin att gå ihop. Jag har inget svar till de, men jag är gärna med i debatten. På Dagens Media idag startar Peter Paunovic en debatt där han efterlyser en talesperson för dagspressen. En bit in i hans artikel kan man läsa följande:

”Men det är fortfarande så att det är affärsidén bakom som är problematiken, inte pappret som distributionskanal. Jag följer Gunilla Herlitz försök att skapa ordning på DN, en organisation som enligt henne själv är i ”djup ekonomisk kris”.”

Han fortsätter lite längre ned

”Inte ett enda ord om hur försäljningen ska lyfta. Vilka omorganisationer krävs för att få snurr på intäkterna? Vilka personer ska rekryteras till annonsavdelningen? Det talas om att öppna upp mellan redaktionerna? Hur ska ni öppna upp mellan sälj/marknad/redaktion? Inget! Här har du hela problematiken i vår bransch. Det gäller inte bara DN, utan flera av våra stora tidningar idag.”

Läs hela artikeln här

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>