Hur analyserar du din omgivning?

Hur analyserar du din omgivning?

målgrupp

Det har varit mycket målgruppstänk på kontoret på sistone. Både i funderingar och i konkreta arbeten. Men det är roligt! Analysen fortsätter i mitt huvud och så småningom kommer det ner här.

Tänk för en stund bortom dina kunder och kollegor och sätt dig själv i centrum. Var befinner du dig? Vet du vilken målgrupp du befinner dig i? Eller rättare sagt den målgrupp som analytikerna anser att du ska befinna dig i.

Gå in här och testa dig och ditt bostadsområde. Kanske blir du förvånad, kanske inte.

Skriv och berätta, dela med dig av dina funderingar! Jag är nyfiken, är inte du?

(poängen med detta inlägg var att alla skulle kunna kolla sin egen status på Experian och med Mosaic, men det verkar som att hela deras server ligger nere! Jag låter detta ligga uppe ändå och hoppas att man snart kommer åt sidan.)

One comment

  1. Att göra demografiska urval är ju alltid vanskligt. Det är lätt att hamna utanför de stereotyper som man får fram med hjälp av statistik och andra räkneövningar. Om man tittar på presentationen av den målgrupp man sägs tillhöra enligt t ex Mosaic – min ser du här – är det inte svårt att höja på ögonbrynen på den lite lätt föråldrade bilden av konsumenten/medborgaren som ligger till grund för definitionen.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>