Den kvinnliga målgruppen..

Den kvinnliga målgruppen..

allereller tema kvinnor,  kvinnor, kvinnor.

Har funderat på hur jag ska berätta om hur min eftermiddag på Allerdagen blev. Till att börja med vill jag säga att den blev intressant, rolig, lärorik, mäktig och framför allt väckte den en mängd tankar hos mig.

Förste talare ut var Mary Dean från Kickskirt i USA. Det enklaste sättet att beskriva henne är med en av de reklamfilmer hon tagit fram. (gå in här och se de) Förutom de kan man säga med några få ord att Mary Dean talar för kvinnor, om kvinnor, åt kvinnor, med kvinnor och hon vill uppmana oss alla att tänka på kvinnor som en egen målgrupp. Att inte missa att kvinnor reagerar annorlunda än män, att kvinnor tänker annorlunda än män, att kvinnor inte är män. En sak jag lärde mig som verkligen talar för att kvinnor bör talas med som just kvinnor är att kvinnors känslor eller känsloupplevelser är det som blir minnen. Det är vad vi har upplevt som vi senare tar fram och minns. Som målgrupp vill vi dessutom själva få välja. Vi vill inte att man säger till oss vad vi ska göra. Intressanta saker som ger en en del tankar.

Näste talare var STAFFAN HULTÉN, grundare av RAM, i vars databas finns 16 miljoner intervjuer och 55 000
reklammätningar. Staffan gav en hel del roliga fakta kring det här med den kvinnliga målgruppen. En av de saker han själv blev så förvånad över var vikten av skor och handväskor för oss kvinnor :) Hans slutresultat var blandannat att kvinnor läser annonser noggrannare och att om man vill prata om bröd ska man göra det och inte om jäst eller temperaturer. Vi kvinnor vill ha produktspecifika annonser som ger nytta i vardagen!

Efter Staffan kom FREDRIK HALLBERG, forskare och konsult, internetguru. Ytterligare en superintressant talare som  gav lite ljus åt nätet som media. Du kan fråga din granne om han läste tidningen igår men du kan inte fråga om han läste internetet igår. Nätet är en massmedial kanal men samtidigt oerhört svår att använda som annonsmedium. Nätet är konsumentens marknad. En plattform för oss att föra våra egna samtal på. Vi tillåter oss bara att ta emot okända ”samtal” om vi ser att det kan vara till nytta för oss. Tjänster som hjälper mig i mitt dagliga liv. Framtiden (eller nuet) för annonsörerna/företagen ligger i att ge konsumenten valmöjligheter. Som exempel har Apple gjort helt rätt genom att ge oss en ny plattform (iphone) med valfria applikationer att lägga till. Fritt val och möjligheter som ger nytta i vardagen!

Jag tror att jag skulle kunna lyssna på Fredrik i timvis och även om jag inte håller med om allt han säger så har han flera poänger och även jag ser nu på nätet på ett lite annorlunda sätt!

Sist men absolut inte minst fick vi oss underbara härliga skratt av: fULLA SKOOG, komiker, stå-uppare, skådespelare mm – men framförallt kvinna och dessutom stor förmåga att på ett oefterhärmligt sätt berätta hur saker och ting ligger till.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>