Hur arbetar hjärnan?

Spenderar två, tre dagar med att blogga, plocka med foto, tänka på julklappar, bokföra, städa kontoret. Samtidigt som jag vet att jag borde ta tag i det där jobbet som ligger på skrivbordet och skriker till mig. Men jag orkar inte, vill inte, väntar. Medan jag väntar så bloggar jag lite till, bokför lite till och städar ytterligare ett skåp.

Sen händer det. Jag tänker -nä, nu måste jag ta tag i det där jobbet, mötet är ju imorgon! Tar fram mappen på skrivbordet och mappen i datorn. Två timmar senare har jag allt färdigt! Snyggt och prydligt har jag radat upp alla frågeställningar, letat upp alla sidor på nätet och tagit fram alla gamla dokument, för det mesta även hunnit prata med ett antal personer i telefon om projektet också.

Sätter mig ner och funderar kring detta fenomen. Är det så för alla företagare eller är det bara jag? Går in till maken i rummet bredvid och börjar lite smått diskutera detta, i mina ögon, lite konstiga sätt att arbeta på. Han lyser upp och säger – ja, men det är ju precis så för mig med!

Fram och tillbaka drar vi detta resonemang och kommer fram till att hjärnan på något sätt bearbetar det man ska ta tag i medan man gör en massa annat. Den stora frågan vi ställer oss är, kan man göra något produktivt som kan ge en betalt när man gör allt det där andra eller är den tiden helt förpassad till saker som inte kräver en massa hjärnaktivitet? Jag tror att det för min del handlar om att göra icke jobbrelaterade saker för att låta min hjärna bearbeta det jag ska ta tag i. Icke desto mindre kreativa saker dock, bara saker som gör att hjärnan arbetar med andra delar. Tror jag.

Vad säger ni? Hur fungerar det för er? Jag är nyfiken, vill veta mer och framförallt är jag nyfiken på hur ni funderar, om ni funderar, kring detta ämne!

4 comments

  1. Halleluja, precis så har jeg det også :)

  2. Ja, se sinnet är en kul filur,
    sysslar mest med hjärnskulptur.

    Skämt åsido, jag känner också igenom mig. Med den avgörande skillnaden att jag alltför ofta väntar lite för länge och får jobbet gjort lite för sent …

  3. Verkligen intressant! Det finns ju ett talesätt som säger ”jag sitter och försöker undvika att ta itu med något viktigt” (förmodligen ett uppdrag). Kunde man som frilans då passa på att göra något annat som också är viktigt (ett annat uppdrag) vore ju det perfekt. Men hur gör man?

  4. Precis så, det som verkligen måste göras görs i sista sekunden, efter att man har gått och haft dåligt samvete för det i flera dagar. Frågan jag ställer mig varenda dag är: Varför ser jag inte till att få det där gjort, så slipper jag ha det hängandes som en våt trasa över mig i flera dagar… Gäller i och för sig mest saker som är lite tråkiga att ta tag i..

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>