Öka försäljningen med hjälp av en lunch

Är du nyfiken på hur du kan öka din kontakt med dina kunder eller potentiella kunder? Eller funderar du på om det verkligen är lönt att ta den där businesslunchen med kunden igen? Själv är jag övertygad om att en lunch är rätt sätt att träffa sina kunder på under mer avslappnade former. Men häromdagen fick jag PINK magazines nyhetsbrev där man ger en mängd tips på hur man inte bara bör äta lunch med sina kunder utan även hur man bör bete sig.  Så varsågoda:

Konsten att arrangera en businesslunch

10 tips från Robin Jay, författarinna, föreläsare och inspiratör

(tipsen är framtagna av PINK magazine)

1. Kvinnor är bättre än män på att skapa relationer och kan använda det till sin fördel.

2. Hellre än att dela med dig av din egen expertis, lyssna på din lunchgäst.

3. Var alltid förberedd på en lunch av hög nivå. Ha en kostym och tillhörande accessoarer i en garderob på kontoret eller i en väska i bilen.

4. Hämta dina kunder och kör de till lunchen så ofta det går. Du har då fler möjligheter och bättre tid att lära känna din kund.

5. Stäng av din mobiltelefon.

6. Var medveten om din gästs schema och följ det.


7. Tidsplaneringen/timingen är oerhört viktig. Välj när du gör din presentation baserad på hur mycket tid du har.


8. När du äter med en man, undvik missförstånd genom att ta med en kollega.


9. Bra uppförande räknas


10. Ta hand om notan redan tidigare eller hantera det hela diskret.


Vad tycker du? Har du några tillägg eller något du vill ta bort från listan?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>