Låt kunden bestämma

Bestäm vilken produkt DU vill ska ha specialpris nästa vecka. Rösta på din favorit nu!

Denna rubrik står på förstasidan på en amerikansk fotoaffärs hemsida. Man har i den här butiken valt att låta besökarna på hemsidan välja vilken produkt som ska ha ett bättre pris. Varje vecka ändras produkterna och det finns alltid en ”första” produkt med bäst pris och sen tre andra produkter med lite bättre pris.

Jag är hänförd över idén och hur man på ett oerhört enkelt men samtidigt listigt sätt lyckas få kunderna att vara med och bestämma priset och på så sätt även enkelt berättar för företaget vilka produkter man som kund föredrar. Vet inte om någon butik i Sverige använder sig av detta men jag hoppas nästan att det finns det då idén är genialisk. Ett oerhört enkelt sätt att få ett kundengagemang och även få återkommande och intresserade kunder. Plus att man samtidigt faktiskt får veta vad kunderna föredrar. I just den här butiken förstår jag det som att det ofta blir samma produkter som sätts ner i pris, vilket i sin tur kan leda till att man kan köra andra aktiviteter med just dessa produkter. Det måste finnas oändliga vägar att utnyttja detta på!

Önskar nästan att jag själv haft en butik och faktiskt kunna pröva detta sättet att engagera och knyta till mig kunder. Men jag ska absolut ha det med mig som en bra och viktig kunskap framöver.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>