10 trender för marknadsföring på nätet 2010

1to1 media släppte i veckan en trendanalys som Unica har tagit fram. Anledningen till analysen är att man ville se hur marknadsföringen på nätet skulle komma att se ut framöver. Av de intervjuer man gjorde blev resultatet 10 nyckeltrender som gäller för 2010. Hela undersökningen kan man ladda ner här.

10 nyckeltrender för marknadsföring på nätet 2010

1. Marknadsföringsbudgetar och fokus fortsätter att peka mot nätet
Fråga: Hur viktig fråga är det för er organisation att fokusera er budget mer mot webben?
Svar: 39% svarade att det var mycket viktigt. 45% svarade att det var hyfsat viktigt.

2. Marknadsförare arbetar mer för att hålla epost relevant.
92% av alla marknadsförare använder eller planerar att använda epostmarknadsföring under detta året.

3. Sök fortsätter som en viktig marknadsföring på nätet men komplexiteten ökar.
Det finns inga indikationer på att konsumenter kommer att slut använda sökmotorer som primär källa för att hitta produkter och tjänster. Men däremot börjar marknadsförarna upptäcka att det finns andra vägar än Google.

4. Marknadsförare ökar fokus på målinriktad och personifierad information på sina hemsidor
Fråga: Kommer ert företag att öka eller planera en ökning av målinriktad och personifierade meddelande på er hemsida?
Svar: 55% som tidigare, 21% kommer öka

5. Spridningen och införandet av andra och nya möjligheter på nätet fortsätter
Trots alla ny möjligheter som dyker upp på nätet, testar marknadsförare gärna nya vägar. 84% planerar att använda nya tillväxtmarknader under nästa år.

6. Mobil marknadsföring fortsätter sin väg mot högre betydelse
Intresset för den mobila marknadsföringen har exploderat, speciellt sen Apples iPhone och Googles android landade på marknaden. Nya dörrar öppnas och man är villig att testa. 36% använder redan denna möjlighet. 40% indikerar att de gärna kan tänka sig att testa denna väg.

7. Marknadsförare fortsätter vårda de sociala medierna
Facebook och Twitter har ökat monumentalt och öppnat dörrar som ingen företagare kunde veta existerade. Företagare upptäcker att de numera befinner sig i en värld där dörren är helt öppen till kunderna och man lär sig sakta men säkert att utnyttja detta i marknadsföringen.

8. Webanalytiker förenar data från alla kanaler online
88% av alla marknadsförare använder redan eller planerar att använda webanalyser detta året. Fokus blir att integrera data från web, sök, mobil och sociala mätmetoder.

9. Flaskhalsar driver införandet och efterfrågan av nya on-demand lösningar på tekniken
67% klagade på den tekniska supporten kring marknadsföringslösningar. Detta har blivit en stor flaskhals som måste lösas. För att kunna leverera enligt lovat i de nya kanalerna väljer man istället on-demand lösningar gällande tekniken.

10. Marknadsföring på nätet resulterar i ett stort hålrum mellan analyser och aktion.
Mängden av kanaler på nätet lämnar marknadsförare med en uppsjö av data. 94% av marknadsförararna säger att den viktigaste punkten av alla, och den svåraste, är att på ett enkelt sätt få alla data att kunna vändas till faktisk och användbara siffror i verkligheten.

2 comments

  1. Thomas Jonsson

    Jag känner till en fantastisk tjänst som gör marknadsföring på nätet enklare än någonsin! Epostmarknadsföring är är nog det bästa alternativet. Tjänasten Epostservice hjälper dig bygga ett nyhetsbrev som du sedan enkelt skickar ut till en mottagarlista.
    http://www.epostservice.se/
    Helt klart min bästa investering!

  2. Vilket bra tips!! Ska kolla in det under helgen :-)

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>