Hur ska vi se på e-postmarknadsföringen imorgon?

Funderar du någonsin på hur de ”traditionella” marknadsföringskanaler som vi använder idag kommer att kunna se ut eller ev. behöver förändras inom en snar framtid? Jag tror att ganska många funderar kring detta och med både  nyfikenhet och fruktan undrar vi hur det kommer att se ut inom några åt.

En av de kanaler som jag har funderat lite kring är den kanal som vi för några år sedan tyckte var något oerhört spännande, utmanande och omvälvande för vår marknadsföring. Nämligen vår e-post. Det har ju under flera år diskuterats och undersökts hur vi ska och kan använda e-postmarknadsföringen i kommunikationen och vi har kommit oerhört långt. Men helt plötsligt omkullkastas allt när det dyker in nya kanaler, så som de sociala medierna. Nu undrar vi istället, hur ska vi göra nu då?

With the rise in social media, B2B marketers need to rethink how they use email marketing. Email marketing has largely been either a passive experience, like sending newsletters, or one of driving conversions. But rarely has its goal been driving conversation.

Ovanstående rader läste jag i ett inlägg som man kan hitta på Socialmediab2b. Inlägget handlar om hur man inom B2B marknadsföringen måste tänka på hur man i den nya tiden med sociala medier använder sig av e-postmarknadsföring.

För att bli effektivt, behöver eposten utvecklas. Den måste engagera sina läsare och uppmuntra till konversation, precis som de sociala medierna gör. Inom en snar framtid kommer marknadskommunikationen att gå från enbart e-postmeddelande till att kommuniceras ut i flera kanaler som twitter, facebook, blogg inlägg, youtube videor, Linkedin m.fl. Det som tas emot i en kanal måste och behöver kanske skickas ut och besvaras i andra kanaler. Marknadsföringen måste engagera och e-post kommer att spela en viktig roll i det hela.

For B2B marketers, many of us know who we want as our audience and we may already have a relationship with existing customers. By engaging those people further and building a meaningful relationship, B2B marketers can dramatically impact their perceived value which can positively impact ROI.

Hela inlägget på socialmediab2b kan man läsa här.

Vad tror och tycker du? Kan vi förändra vårt sätt att se på e-postmarknadsföringen? Kan vi, med en ändå så pass ny kanal, ändå ändra den så att den passar i den framtid vi är påväg in i? eller är vi ”bundna” vid hur vi ser på den kommunikation vi sprider i den kanalen inom B2B?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>