Att vara ett fan

Ta ditt favorit klädesmärke. Säg att du köper en tröja i det märket. Du sätter på dig tröjan och går på fest. Vännerna tycker wow vilken snygg tröja, var har du köpt den? Du berättar vitt och brett om tröjan, märket, var den går att köpa, kanske om kundklubben som är sååå bra, ev. om deras hemsida, deras facebook och kanske de till och med använder twitter. Dina vänner lyssnar, nickar ser glada ut och nästa gång ni träffas har de köpt ett plagg av samma märke. Nu är det din tur att lyssna på hur bra det här märket är.

Känner du igen dig?

Att vara ett fan eller en ambassadör för en produkt eller ett märke kan inte mätas på något annat sätt än att du som kund är lojal till din produkt. Leverantören har sett till att du blivit nöjd eller så har du själv skapat din lojalitet och förhoppningsvis så ger leverantören tillbaka något till dig och din lojalitet.

Att vara ett fan eller en ambassadör för ett företag eller märke/produkt är inget nytt. Det är bara verktygen som förändras. För ett antal år sedan var det kundklubbar som var hett. Detta har utvecklats vidare och med dagens nya teknik landar vi numera istället i facebook. Som fan vill du berätta för de runt omkring dig om produkten, inte för att någon betalt dig för det utan för att du genuint faktiskt gillar produkten/leverantören.

Detta gäller oavsett om vi pratar konsumentprodukter, B2B eller B2C. För fans finns det inom alla branscher och sektorer. För dig som leverantör gäller det bara att se till att fånga upp de är lojala personerna och se till att lyssna på de. För dig som kund och fan gäller det att tala om för din leverantör när något är bra eller faktiskt inte är bra. Det bygger ytterligare lojalitet åt båda hållen. Med dagens sociala medier blir detta helt plötsligt mycket mycket lättare! Frågan är bara när leverantörerna/företagen helt ska inse vilken nytta de kan ha denna teknik.

För vi som är fans vi vill gärna prata med våra favoriter! eller hur!

2 comments

  1. Att sociala media är en marknadsföringsfaktor i alla led kommer nog de flesta företag bli varse om det närmaste året. Jag märker att det finns en enorm nyfikenhet hos medelstora företag och även mindre.
    Tyvärr finns här redan exempel på hur man inte skall göra och det som gör det ännu värre är att det finns företagare som fatalt misslyckats ur ett ”socialt” hänseende.
    Under det senaste året har jag utan att söka stött på ett tiotal exempel.
    Dock finns här också en mängd riktiga solstrålar, företag som vågat ta till sig den nya trenden och verkligen lyckats bra och förmodligen har en växande skara lojala anhängare. Marknadsföring 2.0!

  2. Det ska bli intressant att se hur det hela utvecklas. Jag hoppas att fler företag vågar ge sig in i det hela MEN att när de väl gör det även är förberedda och faktiskt vet hur de ska göra för att göra rätt :)

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>