Mötesindustrin och mediabranschen

I förra veckan dök senaste numret av tidningen Meetings upp i brevlådan. Denna gång var det även med en bilaga som handlar om ”21 trender som gör skillnad” inom mötesindustrin. nr 5 i ordningen är ”Mediernas uppvaknande” och handlar om att mötesindustrins frågor sällan eller aldrig får något större utrymme i mediernas spalter eller övriga kanaler. De svara själv på frågan varför det är så. Det finns helt enkelt inga företrädare inom mötesindustrin. Men man hävdar att man jobbar på detta och att en förändring är pågång. Jag för min del tror att de själva har rätt mycket att jobba med innan medierna blir intresserade…. men samtidigt…. varför inte se sig själva som ett medie? Det gör åtminstone jag!

nr 9 på listan är ”Teknikutvecklingen” och detta är en punkt som åkt upp rejält på listan (från plats 19). Svenskarna är ledande inom teknikutvecklingen kring möten och det är mycket på gång inom detta området. En sak som tas upp här är företaget Delegias satsning Mint. Mint är en mobil tjänst som kopplar mötesdeltagare med varandra under pågående evenemang. Genom denna tjänsten kan man öka deltagarnas möjligheter att engagera sig, träffa folk och hitta rätt under stora möten!

Jag anser det vara självklart att mötesindustrin ska tillhöra mediabranschen. Precis som en annons i en tidning bör man tänka sig en monter på en mässa eller två personer i ett nätverk eller på twitter som kan mötas på en konferens. Mötet sker oavsett. Det är platsen för mötet som skiftar och alla dessa platser bör ses som medier. Platser där man kan prata med sin målgrupp. Såhär står det på wikipedia om man söker på medier:

(Omdirigerad från Medier)

Medium, plural medier eller media (etymologi) kan betyda flera saker:

Massmedier, organisationer för överföring av information till många mottagare. Det kan lika gärna vara ett stort rum där hundratals människor möts eller en mötesplats på internet (twitter, facebook) där tusen och åter tusentals människor kan mötas. Enligt de undersökningar jag har läst så blir även mötena människor emellan viktigare ju mer vi använder internet och de sociala medierna. Jag hoppas att mötesindustrin kan utvecklas i den  här nya världen och ta till sig de nya instrument som finns att tillgå. Ett superbra exempel tycker jag att Disruptivemedia är som ger alla möjlighet att följa deras konferenser via webben. Trots det så har de fullt i salen där de är! Folk twittrar, chattar och facebookar därifrån och de som inte kan vara på plats är engagerade och med i konferensen! Det kallar jag att anamma den teknik som finns idag!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>