Det levande varumärket

I mitt förra inlägg här så beskrev jag en undersökning gjord i UK kring kundkortet och lojaliteten för ”sin” butik. Jag har sen funderat lite mer på detta och framförallt det här med lojaliteten. Speciellt när man tittar på de sociala medierna och ser hur företag gör och inte gör för rätt och fel när de ger sig ut i den sfär som består av bloggar, facebook, twitter, delicious, flickr m.fl.
Den världen handlar om lojalitet. Lojalitet för sin egen intrigitet. Lojalitet för sina intressen. Lojalitet för den konversation man har med de omkring sig. Oavsett om det är vännen på facebook eller kollegan på twitter.
Att kommunicera i de sociala medierna handlar om en dialog mellan två likvärdiga parter. Det finns inte längre ett företag och ett antal kunder. I den sociala medievärlden finns det en mängd användare med olika intressen och olika värderingar. I den ”traditionella” marknadsföringen skulle de här personerna kanske inte ens finnas i samma målgrupp för ett företag men det innebär inte att de inte allihop kan vara användare och trogna, lojala intressenter i den sociala medievärlden.
Jag läste för en tid sedan ett inlägg hos Micco Grönholm som handlar om marknadsföring i de sociala medierna. Han skrev där bland annat om vad konsekvensen för varumärket blir när företag använder sig av de sociala medierna. Hans beskrivning är att varumärket måste ha en tydlig och konsekvent personlighet och att varumärket måste förvandlas till något levande.

Följande kriterier för det levande varumärket (ursprungligen engelsk text och författat av Steve Hayden) här översatt till svenska:

Kriterier för det levande varumärket

Äkta
konversationsmarknadsföring görs av människor. Skrivandes och talandes med sina egna röster, för sig själva – inte för deras arbetsgivare

Konstant
hjärtslagen för konversationsmarknadsföring är människans, inte en medieplan. Varumärken måste arbeta för att förtjäna och behålla respekten från deras konversationspartner

Genuint intresserad
intellektuellt engagemang kan inte bluffas – åtminstone inte i förlängningen. Det aktuella intresset är det som håller konversationen igång och det är nyckeln till hållbar varumärkesnärvaro.

Lärandets avsikt
Alla parter som stannar i konversationen lär sig.

Ödmjuk
Marknadsföring ligger numera i allas händer

Uppmärksam
förr ville alla varumärken att alla skulle uppmärksamma dem. Nu är det varumärket som måste uppmärksamma alla andra.

Personligt
Ingen individ outsourcar sin konversation eller sin utbildning. Varumärken av idag är personliga. Smarta företag belönar individuella anställda för ett engagemang i marknadskonversation.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>