Kvinnor och sociala medier

Kvinnor är de som är bäst på de sociala medierna, åtminstone enligt en undersökning gjord av Microsoft. Medievärlden har intervjuat Sofia Mirjamsdotter, expert på sociala medier, och hon bekräftar att det är främst de äldre kvinnorna ute på redaktionerna som är mest ivriga och tycker att det är spännande med de sociala medierna. Sofia svarar på frågan vad det kan vara för orsaker:

”Om vi pratar om kvinnor, och generaliserar, så är det ofta de som håller kontakten med släktingar, håller koll på födelsedagar och pratar med vänner i telefon. Facebook är en plats för sociala aktiviteter, så det är inte så konstigt.”

Läs hela artikeln här

Enligt en annan artikel i expressen för ett år sedan ökar kvinnor 55+ mest bland användarna på facebook. Första halvåret 2009 ökade användandet för antalet kvinnor 55+ med över 500% medan tillväxten för ungdomar under 25år knappt nådde upp till 20%.

Mashable.com kunde man i början på året läsa en artikel kring hur viktigt de sociala medierna är för kvinnor och framför allt hur viktigt det är för företagen när de ska nå ut till kvinnorna.

”Företag som vill nå kvinnor – oavsett som konsument, entreprenör, anställd eller ambassadörer – har en helt ny möjlighet att få ett engagemang genom de sociala medierna. För kvinnor innebär de sociala medierna rikliga möjligheter att leda, effektivt ändra, förnya och bygga relationer mellan sektorer, lokalt, nationellt och globalt.”

läs hela artikeln här

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>