Att lyssna är inget nytt, men viktigt!

Tänk dig en värld där alla gör precis som de själva vill utan att lyssna på vad andra säger. Tänk att leva i ett förhållande där ingen lyssnar på den andre. Tänk att jobba på en arbetsplats där ingen lyssnar när du talar. Det skulle blir kaos! Rent ut sagt kalabalik! Men om vi istället vänder på det och lyssnar. Då får vi en helt annan vändning på det som ska sägas och på det som sägs. För där är faktiskt någon som lyssnar i andra änden. Helt plötsligt vill man prata. Helt plötsligt vill man lyssna tillbaka. Så är det inom marknadsföringen också!

Minns min första utbildning i marknadsföring där läraren lät oss jobba uteslutande i projektform och där alla inlärning skedde med hjälp av case. Han lärde oss att grunden i marknadsföring byggs av olika stenar och att en av de är att lyssna! Utan den faller en del av fundamentet.

Att lyssna på sina kunder är inget nytt. Tvärtom så har företag i alla år kämpat för att hitta sätt att lyssna på sina kunder, det har dock inte alltid varit så lätt. Men de nya sociala mediekanalerna ger företagarna fler möjligheter och även om det fortfarande inte är lätt så finns det åtminstone fler vägar att gå och det förenklar! Men framför allt kanske det är så att om företagen inte lyssnar märks det så mycket tydligare nuförtiden och det kanske gör att de som inte lyssnar, börjar!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>